Lelystad – LSV-er Thomas van Veelen, 18 jaar oud, speelde vrijdag voor het eerst van zijn leven simultaan tegen geoefende schakers. Deze, 16 in getal, zaten aan 16 tafels in carrévorm opgesteld in de grote zaal van Buurtcentrum De Brink. Van Veelen bevond zich aan de binnenzijde en liep van bord naar bord. Hij verloor slechts één partij, en wel van Roel de Jong, en moest remises toestaan aan bezoeker Roberto van Veen, jeugdschaker Evander Kwee, en de LSV-ers Raymond van de Bos, Eric Spoor en Tom Draisma. Het evenement trok andere deelnemers dan het normale wedstrijdschaak. Onder hen vijf jongeren, twee dames en enkele niet-leden. Ook kwam een achttal toeschouwers kijken hoe Van Veelen de vuurproef zou doorstaan. LSV had op meer deelnemers gehoopt, maar achteraf bleek 16 een mooi aantal voor deze krachtmeting. Het werd namelijk een lange avond. Pas om 0:45 uur eindigde de allerlaatste partij toen Ray Bakker zijn koning omlegde en Van Veelen feliciteerde. De laatste remise werd even daarvoor bereikt: in een leuke partij met wisselende kansen had Roberto een koning en twee verbonden vrijpionnen die moesten opboksen tegen Thomas’ koning en toren. Roberto speelde het eindspel sterk uit: Thomas moest zijn toren offeren tegen de pionnen met remise als resultaat. Met 12,5 punten uit 16, ofwel 78 procent, toonde Van Veelen zich een groot simultaanspeler. Zijn prestatie werd met een warm applaus beloond.
Vrijdag 19 oktober vanaf 20 uur wordt de 4e ronde van het wintercuptoernooi gespeeld. Bij dit toernooi in twee niveaugroepen kunnen nieuwe deelnemers nog steeds aanschuiven.
Locatie: Buurtcentrum De Brink, Griend 33-07, naast Albert Heijn, filiaal De Kamp