Lelystad – Vrijdag 25 mei werd de achtste ronde van het ratingtoernooi om het clubkampioenschap van LSV gespeeld. Ondanks het fraaie Pinksterweer kozen tien ‘diehards’ om toch naar de club te gaan. Trouwens, enkele andere leden speelden buiten de stad mee in Pinkstertoernooien. In buurtcentrum De Brink troffen koplopers Hans Larooij en Eric Spoor elkaar, evenals hun directe achtervolgers Thomas van Veelen en Luc van Dijk. Ook zes anderen, zonder uitzicht op een hoge eindklassering, bekampten elkaar. Spoor – Larooij begon rustig en zonder uitdagende zetten van beide spelers. Dat veranderde toen Spoor een damevleugelactie van zwart beantwoordde met een sierlijke aanval op de koningsvleugel. Zwart onderschatte het gevaar, verdedigde onvoldoende, en moest opgeven na een klassiek torenoffer op f7 door wit. Mat in twee zetten was toen onafwendbaar. In de tweede knokpartij verraste Van Dijk, met zwart, zijn tegenstander met het originele Wolgagambiet. Van Veelen pareerde onverstoorbaar, kreeg stellingvoordeel en won.
Spoor leidt nu met 6 punten uit acht ronden, gevolgd door Larooij en Van Veelen met 5½. Het moet al gek gaan als één van deze drie in juli niet de nieuwe kampioen van Lelystad wordt.
Regerend kampioen Jacques Huijzer staat namelijk op de gedeelde vierde plaats met 4½ punten, samen met Luc van Dijk, Dick Stapersma en jeugdspeler (!) Evander Kwee. Let wel: verrassingen vanuit dit viertal blijven mogelijk, zeker als er nog drie in plaats van twee ronden volgen. Overige uitslagen: Evander Kwee – Jan van den Brom, 1-0; Konrad Groen – Henk Prins, 1-0; Joop de Jong – Tom Draisma, 0-1.
Nieuwsbericht nr 15 van 27 mei 2012. (TD)