Lelystad –Een 18-jarige student neemt het vrijdag 12 oktober op tegen alle schakers van Lelystad. Zoiets is nog niet eerder vertoond. Het gebeurt nu in het jaarlijkse evenement waarbij de nieuwe clubkampioen van LSV het in een simultaanwedstrijd opneemt tegen 30 spelers. Iedereen, lid of geen lid, kan gratis meedoen, en zich aan de zaal melden. Tien jaar lang passeerden alleen zeer ervaren en bekende simultaangevers de revue: Henk Riepma, Johannes Kossen, Jacques Huijzer en Roel de Jong. Dit jaar was Hans Larooij, sinds juni kampioen, aan de beurt, maar deze moet het wegens ziekte helaas laten afweten. En dus neemt de huidige nummer twee van de club, student civiele techniek Thomas van Veelen, de honneurs waar. Acht jaar geleden verhuisde Thomas met zijn ouders en broertje uit het Rotterdamse naar Lelystad. Hij was toen al een getalenteerd jeugdschakertje van tien die op de LSV-jeugdschaakclub van Roby Bellemans en Henk Riepma speciale begeleiding kreeg. Vijf jaar geleden had hij reeds een KNSB-rating van ruim 1600 punten, waarmee hij tal van senioren te sterk af was. Sindsdien is zijn rating alleen nog maar verder gestegen, naar bijna 1900 nu, een hogere rating dan bijvoorbeeld Huijzer en Larooij. Of hij ook aan 30 borden tegelijk zo sterk speelt? Vrijdag zullen we het weten. KOM JE OOK?
Aanmelden aan de zaal vanaf 19:45 uur. De simultaan begint om 20:15 uur in Buurtcentrum De Brink, Griend 33-07, naast Albert Heijn, filiaal De Kamp. (TD, 8 oktober 2012)