Vrijdagavond 8 juli heeft de Lelystadse Schaak Vereniging LSV het seizoen afgesloten met een feestje in Buurtcentrum De Brink om het 40-jarig bestaan te vieren. Tal van leden, oud-leden en oud-jeugdleden waren uitgenodigd om het glas te heffen op de toekomst, een potje te schaken, en bij te praten met oude bekenden.

Onder de 30 gasten waren onder anderen de nog zeer vieve Christa de Vries (83) en Co Ridderbos (90), beiden al enige jaren geen lid meer, oud-clubkampioen Hans Larooij en oud-penningmeester Hans de Vries die nu voor zijn nieuwe woonplaats Bunschoten uitkomt.

Oud-lid Aad Lommerde werd, na een toespraakje van voorzitter Henk Prins, met bloemen en applaus benoemd tot erelid. Aad was vanaf de begintijd niet alleen een kiene schaker, maar ook iemand die altijd medeschakers meenam naar uitwedstrijden of naar het Hoogovens Schaaktoernooi. Hij was tevens in het bezit van het ‘schaduwarchief’ van LSV, bestaande uit alle clubbladen die sinds 1975 verschenen zijn. Deze verzameling heeft hij nu overgedragen aan LSV-secretaris Remco Johanns.

Overigens verkeert LSV in zwaar weer: net als bijna overal in het land loopt het aantal leden terug. Ook spelen meerdere sterke Lelystadse spelers tegenwoordig voor Almere in de landelijke KNSB-competitie. Daardoor degradeerde Lelystad onlangs, na afloop het competitieseizoen, zelfs naar de 3e Klasse van de onderbond OSBO. Wie nu LSV bezoekt, waant zich in een gezellige dorpsclub! En dat heeft in twee jaar tijds toch weer tot een bescheiden ledenwinst geleid!

De jeugdschaakclub, geleid door Remco Johanns en enkele assistenten (v/m) bloeit als nooit tevoren. De dit seizoen veroverde diploma’s werden ook op deze vrijdagavond, maar vóór het feestje, uitgereikt. De foto’s geven een goed beeld van deze feestavond.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA