Lelystad – In de vierde ronde van de OSBO-competitie, klasse 1A, heeft LSV1 een belangrijke overwinning geboekt op Schaakstad4 te Apeldoorn. Zonder de topspelers Jacques Huijzer en Thomas van Veelen kwam het team met 4½ – 3½ thuis. Na drie uur spelen stond Lelystad met 2½ – 1½ vóór, dankzij een snelle overwinning van Tony van der Plas op Dick van der Vlis aan bord 7, en remises van invaller Raymond van de Bos aan bord 1 (!), opgesteld tegen de sterke Marco van de Nieuwendijk, van Luc van Dijk (bord 3) en van Martin Beenhakker (bord 5). Van der Plas was in zijn element met zijn eigen variant tegen de Siciliaanse Draak. Later in de match kwam ook Roel de Jong (bord 2) remise overeen, maar verloor Dick Stapersma (bord 6): 3 – 3. Apeldoorn zag de winst binnen handbereik, want hun speler Nico Olivier (bord 4) was tegen Tom Draisma met een geweldige drukstelling uit de opening gekomen, en ook Jan den Besten had tegen Evelien Teekens nog kansen. Het liep anders, want Teekens haalde gemakkelijk het halve punt binnen, en Tom Draisma, met een pion minder, dwong zijn tegenstander in een ongewoon toreneindspel met de studieachtige zet 47 .. Tb3-a3! tot opgave.
LSV2 deed het ietsje minder in klasse 3A. In de thuiswedstrijd tegen Olst kwam het team niet verder dan 3-3. Raymond van de Bos en Eric Spoor wonnen met mooie, sterk gespeelde partijen, Wietske Stapersma en Ton Bakhuijzen speelden degelijk remise, maar Konrad Groen en Hans de Vries verloren.
Nieuwsbericht 2012 nr 03 van 23 januari 2012, TD