Lelystad – Na de zevende ronde van de strijd om de zomercup van schaakclub LSV gaan Thomas van Veelen en Eric Spoor in de A-groep aan kop met 33 resp. 28 ladderpunten. In een poging de ander de overtroeven speelden ze vrijdag een scherpe variant van de Franse verdediging. In een onoverzichtelijke stand met kansen voor beide partijen besloten de matadoren tot verdriet van de omstanders tot remise. Hun partij illustreert een verschuiving in de krachtsverhoudingen binnen de club. Van Veelens rating steeg in twee jaar met 100 punten naar 1860, en die van Spoor met 200 punten naar 1612. Ook de partij tussen Jacques Huijzer en Bilal Yalçin eindigde in remise. Voor de veel jongere Yalçin had er nog wel iets meer ingezeten, want bij ingewikkelde stand kwam Huijzer in tijdnood. Ook Yalçins ster is rijzende sinds hij onlangs opnieuw lid werd. Van Veelen en Spoor worden achtervolgd door Huijzer, Dick Stapersma en Luc van Dijk, die Ad Nieuwenhuijzen in een korte partij versloeg. Uitslagen B-groep: Ray Bakker- Konrad Groen, 0-1; Henk Prins-Tom Draisma, 0-1; Evander Kwee-Daan Smit, 1-0. Hier staat Konrad Groen vrijwel onbedreigd bovenaan met 34 ladderpunten. Op enige afstand volgen Draisma en Hans de Vries (beiden 30 punten). Hier zijn de achtervolgers jeugdspeler Evander Kwee, Joop de Jong en Hans Kofoed, allen met 26.
Nieuwsbericht nr 13 van 14 mei 2012. (TD)