Dag allemaal,

1. Ik ben gisteravond bij het DSG Pallas op bezoek geweest en heb een interessante partij verloren van een jongeman, Robbert Biesterbos (1900+). Ik was ruim op tijd, werd vriendelijke ontvangen en heb naast met mijn tegenstander zowel vooraf als in de loop van de avond ook met een viertal andere leden een praatje gemaakt. Onder hen een vroegere tegenstander (René Renders) en mede-Zambiaganger Anton Weenink, die behalve bij Pallas ook bij Schaakstad Apeldoorn speelt. De kwestie van het vooruitspelen heb ik niet aangeroerd, maar één van mijn gesprekspartners begon erover. Uit dat praatje bleek dat (ook) deze persoon zeer hecht aan het als spelers van Pallas 2 samen vieren van een feestje na de match van volgende week. ‘Wij doen eigenlijk niet aan vooruitspelen, want iedereen is druk bezet en houdt zich aan de schaakkalender.’
2. Wat de partij betreft: Robbert opende met 1 c2-c4, waarop ik tegenwoordig meestal 1..c7-c5 speel, zoals ook nu. Daarna 2. Pc3, Pc6. Hij heeft een stijl die veel aan die van Henk Riepma doet denken, maar dan wat terughoudender. na afloop zei hij: “Ik deed helemaal niets, en dat had u ook moeten doen.” Tja, voor mij is dat moeilijk, want ik wil altijd liever actie dan stilzitten, zowel op het schaakbord als ‘in het leven’. Dus ik offerde een pion om spel te krijgen, verloor later nog een pion, maar kreeg geen initiatief. Uiteindelijk belandde ik in een slechtstaand eindspel van, voor wit, K, T, sterk P en een aantal pionnen tegen, voor mij, K, T, slechte L, en een paar pionnen minder. Toen ik dreigde te worden matgezet moest ik ten koste van loperverlies de torens ruilen, en heb ik opgegeven. Sinds lang niet zoveel geleerd van één partij.
3. Ik heb geen TomTom, maar heb tevoren de ANWB routeplanner geraadpleegd en geprint. Had ook een stadplattegrond van Deventer in de auto, De route naar wijkgebouw De Schalm is heel makkelijk: Neem in Deventer de Hanzeweg, deze gaat over in (goi) Amstellaan, goi Henry Dunantlaan, goi Van Oldenielstraat, goi Lebuinuslaan, gio Overstichtlaan. LET DAN OP: bijna meteen na de rotonde rechtsaf De Dreef inslaan. Na een bocht en een torenflat aan je linkerhand kom je bij een klein buurtwinkelcentrum aan je rechterhand. Daartegenover is het lage gebouw van wijkcentrum De Schalm.
4. DSG Pallas heeft volgens de competitieladder 53 actieve leden. Er werd buiten mijn partij aan 14 borden competitie gespeeld, dus ruim de helft van de leden was present. TL Jan Willem van Pallas 2 was er niet. Bij binnenkomst lijkt de sfeer op die van LSV: veel jeugd, die nog druk bezig is partijen uit te spelen. De senioren staan en zitten te wachten
in de barruimte.
Met hartelijke groet, en zet ‘m op donderdag!

Tom