Voor de eerste van drie schaakavonden om het kampioenschap Rapidschaak van Lelystad hadden zich 23 deelnemers gemeld, onder wie een paar Almeerders, een vijftal tieners en enkele oud-leden van LSV zoals Aad Lommerde, Nico van Schajik, Dirk Betz en Rob Korhorn. De jongste deelnemer was Robin Filip, elf jaar oud, en de oudste 73. Er werden drie ronden gespeeld, met voor iedere speler per partij 20 minuten bedenktijd op de klok. Voor Robin was het zijn eerste toernooi, en de eerste keer dat hij een schaakklok gebruikte. Hij won één van zijn drie partijen! Bij Rapidschaak hoeft ‘schaak’ niet te worden aangekondigd en menige partij werd verloren doordat iemands koning van het bord werd gemept, iets dat bij gewoon schaken gewoon niet màg. Tussendoor was er gelegenheid om in de barruimte een drankje te halen.
Drie routiniers bewaarden hun kalmte het best en staan nu bovenaan met drie uit drie: Konrad Groen, Henk Riepma en Tom Draisma. Enkele bekende schakers, onder wie oud-kampioen Jacques Huijzer, LSV-secretaris Martin Beenhakker en kersvers ‘Zomerkampioen’ Thomas van Veelen, schuiven pas aanstaande vrijdag, 13 juli, aan.
WIE NOG WIL MEEDOEN, IS HARTELIJK WELKOM en krijgt dan net als Jacques, Martin en Thomas drie remises toegekend voor de drie niet gespeelde ronden. Deelname is gratis, maar tevoren aanmelden wordt aangeraden. Deze gezellige schaakavonden duren van 20-22:30 uur. Lokatie: Buurtcentrum De Brink, Griend 33-07, 8225 SX Lelystad