Op dit moment spelen er drie leden van de Lelystadse SchaakVereniging mee in de Tienkampen van het Tata Steel Chess tournament 2013 (voorheen Corus, voorheen Hoogovenstoernooi): Jacques, Johannes en Raymond. Vandaag is er een rustdag na zes ronden spelen. Dit is de tussenstand:
Jacques: 3 uit 6 tpr 1964 groep 3A
Johannes: 3,5 uit 6 tpr 2003 groep 3E
Raymond: 2,5 uit 6 tpr 1665 groep 5D
Er zijn nog 3 ronden te gaan.

Verslag van Jacques:

Slechter dan vorig jaar kon het echt niet gaan en ik heb nu, na 6 ronden, dan ook al 6x zoveel punten dan in 2012.
Dat lijkt veel, maar het zijn er pas drie; reken maar uit hoeveel ik vorig jaar had!

De eerste partij (met zwart) werd een moeizame Dame-Indisch; de hele pot stond ik slechter, pion achter, maar goed gekeept: Remise.
De tweede partij ( met wit) moest ik tegen Mc Corry uit Engeland ( die nu 6 uit 6 heeft) en ik veegde hem t/m de 20ste zet van het bord; ik stond toen zo goed dat ik diverse mogelijkheden had om te winnen, maar koos na 20 onnodige nadenkminuten 2x de verkeerde zet en: 0-1, dat was uiteraard echt balen.
Derde partij (met zwart): Op de 39ste zet had wit kunnen winnen, koos in tijdnood verkeerd en mat in twee: 0-1
Vierde partij (met wit): Spectaculair, al na 4 zetten was het alles of niets; als ik op de 12e zet even langer had nagedacht, zou het wel remise geworden zijn, maar ja, een foutje en uit. 0-1
Vijfde partij (met zwart): Goed voorbereid, remise
Zesde partij (met wit): Ook erg interessant, zwart verdedigde alles en hield zijn pluspion. Toen gebeurde er iets wat ik nog nooit meegemaakt heb.
Op de 27ste zet was de stelling dusdanig gesloten dat ik met mijn pion minder remise aanbood, maar mijn tegenstander dacht met een familieschaakje mijn dame te kunnen winnen, dus hij weigerde en speelde Pf3?? schaak, mijn koning en mijn dame stonden dus aangevallen, zoiets is altijd verloren en ik stond al op punt om op te geven, maar zag gelukkig dat ik dat ongedekte paard gewoon met mijn loper kon slaan; niks een pion achter, een stuk voor. Om te kunnen winnen moest ik daarna nog wel een stuk offeren voor twee pionnen, maar de twee lopers van zwart waren zo vreselijk opgesloten dat ik op de 67ste zet won.
Met drie uit zes de rustdag in, nog drie punten erbij en het is hozanna, maar, nog nul punten erbij dan is het 🙁