Lelystad – Zondag zijn de amateur-schakers teruggekomen na hun avonturen in het Tata Steel Schaaktoernooi. Naast de grootmeestergroepen en toernooien voor speciale groepen zoals journalisten en parlementariërs, bestreden bijna 2000 amateurs uit binnen- en buitenland elkaar in vele kleine en grote toernooien. Onder hen zeven uit Lelystad. Hagar Bos, oud-wedstrijdleider LSV, trad aan in het Rapidtoernooi en haalde op één dag verdienstelijk 3½ uit 7. Luc van Dijk en Alfons Wongsodrono speelden drie dagen mee in vierkampen en haalden 1 resp. 2½ uit drie. Voor Wongsodrono was zijn score voldoende voor de eerste prijs. De meeste LSV-ers speelden 9 partijen in een tienkamp, met één partij van maximaal 7 uur op één dag. De groepen waren op sterkte ingedeeld, vanaf 1A, 1,B, enzovoorts tot en met 9C. Dick Stapersma won groep 5G met 5½ uit 9; Raymond van de Bos werd met 6 uit 9 tweede in 6F. Beiden overwonnen sterker geklasseerde tegenstanders, en zullen nu een hogere rating krijgen. Jacques Huijzer speelde in de sterke groep 3A ver beneden zijn kunnen, 1 uit 9. Wietske Stapersma (8C) behaalde 3 uit 9. Wongsodrono was na zijn vierkamp van slag en haalde in 8E één punt.
Vrijdag begint het gewone schaakleven weer: dan gaat het Zomercuptoernooi 2012 van LSV in Buurthuis De Brink van start. Het is een laddercompetitie met jong en oud, sterker en zwakker, allemaal in één grote groep. Aanmelden aan de zaal vanaf 19:45 uur. Nieuwsbericht 2012 nr 04 van 30 januari 2012 (TD)