Herdersmat
Bekijk de drie hierna gegeven voorbeelden (Les 1a tot 1c). Klik daarbij op de pijltjes onder het bord om door het spel te stappen. Elk spel eindigt al snel in MAT voor Wit. De aanval richt zich daarbij op de zwarte pion voor de koning op veld f7. Een dubbele aanval op dat veld ontneemt de koning de mogelijkheid tot slaan doordat de Dame gedekt wordt door de Loper op c4. Zo eindigt deze aanval altijd in mat. Maar let op, als de aanval mislukt ben je in het nadeel.

Bekijk alle drie de varianten en probeer te zien hoe zij eigenlijk alle drie hetzelfde probleem hebben. Zwart verdedigt de pion op f7 niet. In Les 2 (4de bord) wordt de aanval effectief afgeweerd nog voor die is begonnen. Kun je zien waarom?

###pgn###[Event “Les 1a-Herdersmat A”] [Site “LSV-Jeugd”] [Date “2012.11.12”] [White “trucjesman”] [Black “beginner”] [Result “1-0”] 1. e4 e5 2. Bc4 {valt koningspion op f7 aan.} d6 3. Qh5 {dubbele aanval op f7.} Nc6 {Zwart moet hier beter opletten. Pion g7-g6 is beter.} 4. Qxf7 1-0%%%pgn%%%

###pgn###[Event “Les 1b-Herdersmat B”] [Site “LSV-Jeugd”] [Date “2012.11.12”] [White “trucjesman”] [Black “beginner”] [Result “1-0”] 1. e4 e5 2. Bc4 {valt koningspion op f7 aan.} d6 3. Qf3 {dubbele aanval op f7.} Nc6 {Zwart moet hier beter opletten. paard Pg8-f6 is beter.} 4. Qxf7 1-0%%%pgn%%%

###pgn###[Event “Les 1c-Herdersmat C”] [Site “LSV-Jeugd”] [Date “2012.11.12”] [White “trucjesman”] [Black “beginner”] [Result “1-0”] 1. e4 e5 2. Bc4 {valt koningspion op f7 aan.} d6 3. Qh5 {dubbele aanval op f7.} Nf6 {Zwart moet hier beter opletten. Pion g7-g6 of paard Pg8-h6 zijn beter.} 4. Qxf7 1-0%%%pgn%%%

###pgn###[Event “Les 2-Herdersmat afweren”] [Site “LSV-Jeugd”] [Date “2012.11.12”] [White “trucjesman”] [Black “beginner”] [Result “…”] 1. e4 e5 2. Bc4 Nh6 3. Qh5 Nc6 *%%%pgn%%%