LSV1 speelt dit seizoen nogal wisselvallig. In klasse 2A van de Oostelijke Schaak Bond maakte het team in januari, na de mooie winst met 6,5-1,5 op Nunspeet, nog kans op een hoge eindklassering met misschien promotie naar de eerste klasse. Maar in februari verloor Lelystad met dezelfde cijfers een uitwedstrijd tegen Ermelo en kon men zelfs degradatie niet uitsluiten! Vrijdagavond 15 maart versloeg LSV de bezoekende Schaak Vereniging Heerde echter met 5,5-2,5 waarmee klassebehoud zeker gesteld werd. Erik Spoor (bord 8), Tony van der Plas (bord 7) en Tom Draisma (bord 4) versloegen hun tegenstanders in korte partijen van een dik uur. Mijn (Toms) tegenstander was 25 OSBO-partijen lang ongeslagen gebleven. Gelukkig vertelde hij me dit pas na afloop! Jacques Huijzer (bord 3) won tegen Bartelo Oegema twee stukken voor een toren en won daarna eveneens snel. Het moeilijkst had student Thomas van Veelen (bord 1) het tegen de Heerdese veteraan Henk Abels. Van Veelen greep het initiatief, maar pas in het late eindspel met paarden en pionnen wist hij met superieur spel zijn pionnen te laten promoveren tot dames, en daarmee te partij te winnen. Luc van Dijk speelde remise, en Martin Beenhakker en Dick Stapersma verloren hun partij. Voor het spelers’commentaar, zie eerder bericht.
In april wordt de zevende, tevens laatste, ronde in deze poule gespeeld.
OSBO-klasse 3A. Op donderdagavond verloor LSV2 te Elburg nipt van Caïssa2: het werd 3½-2½. Ray Bakker en Christa de Vries wonnen hun partij, terwijl Konrad Groen remiseerde. Christa de Vries trok het meeste bekijks. Zij won met een prachtig torenoffer op h7.
Luc van Dijk behaalde zaterdag de tweede plaats in het Persoonlijk Veteranenkampioenschap van de OSBO, op winterse zaterdagen verspeeld in Voorst.
(Tom Draisma, 18 mrt.)