Zondag 28 oktober 2012 is Joop de Jong, onze collegaschaker en één van de allertrouwste leden van LSV, overleden. Na het klaverjassen in AtolPlaza fietste hij naar huis. Onderweg is hij overleden aan een hartstilstand. Hij was nog maar één of twee dagen terug van een bootreisje op de Rijn. We hoorden dat hij nog met glimmende ogen zijn moeder verslag heeft uitgebracht van die reis.
De uitvaartplechtigheid en de crematie waren op vrijdag 2 november, vroeg in de middag, op Ölandhorst, hier in Lelystad. De familie had tevoren geschat dat er zo’n 60 familieleden, vrienden en andere belangstellenden zouden komen. Er kwamen er 100 meer. Schaakclub LSV was vertegenwoordigd door Anton Bakhuijsen, Jacques Huijzer, Evander Kwee en zijn vader, Aad Lommerde, Henk Riepma en Tom Draisma.
Familieleden van Joop, onder wie één van zijn dochters en een broer, vertelden iets over het leven Joop. Zijn vriend Harry sprak ook een herinnering uit. Namens LSV sprak Jacques zijn waardering uit voor de schaker Joop zoals wij hem op de club kenden. ‘We zullen hem heel erg missen!’ De geluidsinstallatie bracht met tussenpozen diverse liederen ten gehore. Het Avé Maria, het lied van de Dubliners over de ‘The wild rover’ (één van Joops lievelingsliederen), en een lied van André Hazes.
’s Avonds was er de al geplande ledenvergadering van LSV. Aan het begin sprak Jacques een in memoriam uit. Joop was een opgewekt en gelijkmoedig iemand. Of hij nu won of verloor, hij kon met evenveel betrokkenheid over zijn partij praten.
Vervolgens vroeg Jacques de aanwezigen te gaan staan en twee minuten stilte te betrachten.
Op het overlijdensbericht stond onder meer: ‘Je was een man van weinig woorden, (…) Een zoon, een vader, een opa op wie je kon bouwen, (…). Zo bescheiden als je hebt geleefd, zo bescheiden ben je gestorven.’ (TD)